Skriv dit indhold til brugerne – det rykker!

For blot få år siden kunne man skriver tekster der udelukkende var skrevet for at imponere og please søgemaskinerne, dengang var der meget fokus på søgeordsmæthed (forklares senere) i teksterne og mindre fokus på kvaliteten.

De tider er så småt ved at være forbi, der er over de senere år set mange opdateringer fra Google der gør livet surt for hjemmeside ejere, der på jagt efter topplaceringer i søgeresultaterne uden at levere et ordentlig stykke indhold for brugerne.

Googles Panda opdatering

Googles Panda opdatering, er overordnet set rettet i mod indhold af lav kvalitet, eller måske rettere sider af lav kvalitet. Der er nemlig forskellige on-site ting som spiller en faktor. Der er en del der tyder på, at tunge billeder, sider med lang load tid, eller uden indhold øger chancen for at blive ramt af Googles panda.

En anden vigtig faktor som Pandaen kigger på, er om et website har såkaldte Duplicate content, dvs. flere sider med samme, eller næsten samme indhold. Det behøver ikke kun være lokalt på domænet, men kan også være hvis flere hjemmesider har helt eller delvist samme indhold. Det duer derfor ikke at kopiere andres indhold.

Pandaen har indtil skrivende stund været et filter, hvor man har kørt søgeresultaterne igennem med jævne mellemrum, for på den måde at sortere i dem. Den seneste udmelding fra Google indikere dog, at de vil gøre det til en mere integreret del af deres algoritmer, for på den måde at køre den oftere. Målet må være at gøre det til en live del der sortere løbende.

Panda opdateringen siges at være noget der rammer hele domænet.

Du kan læse mere om Google panda opdatering her:
http://www.concept-i.dk/gor-det-selv/google-panda.html
http://www.henrik-bondtofte.dk/sadan-banker-du-googles-panda
http://www.hongkiat.com/blog/google-panda-tips/ (På engelsk)

Googles Pingvin opdatering

Pingvinen er Googles seneste forsøgt på, at komme manipulation med søgeresultaterne til livs, opdateringen er målrettet unaturlige links, og det siges at den i høj grad er målrettet links med præcist match på søgeord i ankerteksten. Endvidere menes det også at Pingvinen kigger på hvor relevant indholdet er på den side der linkes fra er, i forhold til den til siden der linkes til.

For at skabe gode naturlig links, så er det bedste man kan gøre, at bruge ekstra tid på at lave godt indhold. På den måde er chancen for at brugerne selv linker til indholdet større. Jeg vil dog mene at alt indhold kræver mere eller mindre promovering, det kan fx. være deling på Google+, eller andre sociale platforme. Tanken med det, er at kommunikere ud til det relevante publikum at man har lavet en godt stykke indhold, som man gerne vil dele med dem og andre.

Imod sætning til Googles Panda opdatering, så rammer Pingvinen helt ned på søgeordsniveau, hvor man kan se at man kan ryge ud af index på enkelte søgninger, men der er også set eksempler hvor enkelte sider eller hele domænet er faldet for opdateringen.

Du kan læse mere om Google Pingvin opdatering her:
http://www.henrik-bondtofte.dk/sadan-banker-du-google-penguin
http://www.antphilosophy.com/google-pingvin-opdatering/ (et godt podcast)

Hvad er søgeordsmæthed?

Søgeordsmæthed, også kaldet Keyword density er i alt sin enkelthed en udregning af, hvor mange gange et ord er gentaget på en side. Hvis du har 500 ord og har skrevet dit søgeord 5 gange, så har du en søgeordsmæthed på 1%.

Udregningen bliver mere kompliceret når der er tale om søgeords fraser eller sætninger, har man fx. billige kjoler, så skal der tages højde for at billige og kjoler også kan indgå i andre sætninger på siden.

Mit egentlig anbefaling er, at du ikke skal gå op i søgeordstætheden på dine sider, gå i stedet for op i at skrive godt indhold til læserne, på den måde får du helt sikkert også en naturlig indgang til det.

Hvis du alligevel er typen der går op i alle detaljerne, så findes der et utal af plugins til forskellige browsere der kan vise bl.a. søgeordstæthed. Jeg bruger personlige et der hedder Quirk Searchstatus til Firefax, det kan også et hav af andre ting.

Konklusion

Konklusionen må være at skrive / lave indhold som brugerne gerne vil læse / se. Husk at godt indhold ikke nødvendigvis kun er tekst, det kan også være videoer, infografikker eller Tools der hjælper læserne med at løse et specifikt problem, svare på et spørgsmål eller skaber det gode overblik over et emne.

5 tanker om “Skriv dit indhold til brugerne – det rykker!”

  1. Et super godt indlæg, som lige hurtigt kommer rundt om opdateringerne, super fint!

    Man ser det desværre for ofte, at teksterne er skrevet til søgemaskinerne – det er ærgerligt, for det er jo også brugerne man især skal fange, da det jo i sidste ende er dem der potentielt køber ens produkt!

    Google bliver klogere og klogere, og det bliver sværere og sværere at narre den store søgemaskine, så man kan ligeså godt gøre det rigtigt fra starten af!

    Mvh
    Kristian

  2. Hej.

    Hvordan ser google nu til dags hensyn til blog networking? bliver de person som bruger dette system straffet eller hvordan?

    1. Hej Kim

      Jeg tror google ser på det som de altid har gjort. Hvis der er tale om blog netværk lavet for at skabe links, så er det fy fy, og hvis man bruger den slags så risikere man at blive straffet for det – om risikoen er høj tør jeg ikke svare på.

      Hvis det er et almindeligt blognetværk, altså en samling af bloggere som fx. bloggersdelight, så mener jeg ikke det indebære en risiko at få et link derfra, det er nok mere en godt link.

    1. Hej Mikkel

      Jeg tror det er vigtigt ikke, at tænke over keyword density, skriv i stedet for teksterne så brugerne elsker dem!

      Tim

Skriv et svar