Zopim chatsupport skaber værdi for kunderne

Vi har i rigtig lang tid brugt livezilla som chatsupport, det har mange gode funktioner og jeg var ret sikker på at brugerne nok skulle finde funktionen når de skulle bruge den. Vi havde lavet noget god grafik som viste om supporten var offline eller online. Realiteten var dog at der var meget få support sager med brugen af livezilla, og derfor var vi enige om at prøve noget andet, så vi bedre kan hjælpe kunderne til at finde de rigtige kjoler.

Vi valgte at give Zopim chance pga dens aggresive placering og alligevel neutrale placering i bunden af skærmen, og det har givet en hel masse flere chat sessioner, hvilket jeg tolker meget positivt. Der er delte meninger om hvor vidt man skal være meget aggresive og lade chatten lukke op til brugeren og spørge om man kan hjælpe med noget, jeg synes selv dens slags er irriterende når jeg surfer, og har derfor valgt ikke at går så langt.

Jeg har spurgt Jesper skov fra www.userturn.dk om hvorfor man ikke skal skilte med at man er offline, han svare:

“Jeg synes generelt det er en dårlig idé at skilte med, at man som netbutik ikke er tilgængelig, specielt i perioder hvor det kunne forventes, hvilket virker afvisende. Vælg i stedet for at skjule chat-delen når du ikke er tilgængelig, og forsøg at fastholde brugeren på andre måder. Et alternativ kunne være en simpel e-mail formular, som opfordrer til kontakt ved tvivlsspørgsmål eller forespørgsler.”

Jeg har trukket lidt data ud af vores analytics til at underbygge min teori om at det rent faktisk gavner noget at have zopim chatsupport (klik på billedet så kan du se det i fuldstørrelse):

Hvis du ikke allerede har Zopim, så synes jeg du skal trykker dig at bestille det her.

Jeg tror chatsupport er et godt suplement til telefonsupport, men jeg tror ikke det helt erstatter telefonsupport, ihvertflad ikke endnu. Og chatsupport er helt sikkert meget bedre end email support, jeg kender det selv hvis jeg er inden på en side og har et spørgsmål, så skal jeg virke brænde for det for at skrive en mail, men hvis der er en chat så springer jeg hurtigt og nemt på den.

Hvad får man så?
Det er svært at svarer på hvad man får i værdi, derfor vil jeg sætte lidt fokus på de forskellige pakker man kan købe hos Zopim.

Gratis
Jo der er faktisk en gratis udgave, og man får faktisk rimelig meget gratis, dog med nogen begrænsninger. Der er kun mulighed for 2 chats samtidigt, kommer der en 3. ryger den i kø, hvilket faktisk er ret stressende at sidde med, så skal man virkelig passe på at man ikke afviser de 2 chats man allerede er igang med. Derrvudover så kan man ikke selv vælger farver på chat boksen, og man har heller ikke mulighed for at skjule den når man er offline. En lille detalje er at man kun har mulighed for 1 supporter.

$9 om måneden
Åbner de fleste af de ting der er låst i gratis udgaven, dog stadigvæk kun 1 supporter, hvis man kan nøjes med en support kan denne her pakker anbefales.

$15 om måneden
Her kan man have 2 supportere og får muligheden for at vise chatten i SSL forbindelser, det kunne fx. være interessant hvis man bruger epay relay script og gerne vil vise chatten i betalingsvinduet, det vil jeg dog ikke anbefale at man gør. Det er vigtigt at faste holde kunderne i flowet.

$39 og $99 om måneden
De sidste 2 løsninger tillader bare flere supportere. Henholdsvis 5 og 10 supportere, ellers er mulighederne de samme som i de billigere løsninger.

Relevante links:
Bestil Zopim her
Hent Zopim modul til prestashop

4 tanker om “Zopim chatsupport skaber værdi for kunderne”

  1. Det ser sku meget fedt ud Timpet – jeg har problemer med mit livezilla lige nu efter opgradering, så var da klart en mulighed med zopim
    Har man stats muligheder i modulet også ligesom i livezilla, og hvor kommer offline beskeder hen ind i modulet eller til en foruddefineret email ?
    Thomas

    1. Hej Thomas.

      Modulet i sig selv installere bare de javascript koder der styrer Zopim, alt stats (og den er der masser af) foregår via zopim’s hjemmeside. Det gør chat delen også, så det kræver lidt tilvending at åbne en browser til det, men det kommer ret hurtigt. Offline beskederne lander som du siger i en pre defineret email.

  2. Der er ingen tvivl om at livechat er med til at øge konverteringen på onlineshops.

    Den yngere generation gider ikke at ringe til kundeservice for at hænge i kø i flere minutter, eller værre at telefonen ikke bliver besvaret. De vil have svar på deres spørgsmål nu og her – derfor mener jeg at livechat er et fantastisk værktøj.

    Efter min mening er Zopim helt klart den bedste og nemmeste løsning. Det kræver at du opretter en bruger, indsætter et stykke kode i dit prestashhop modul – så er du faktisk klar til at servicere dine kunder via. chatten.

Skriv et svar