4 ting du skal have styr på, når du laver SEO

I gamle dage kunne man kun markedsføre sin virksomhed, hvis man kom på tv eller tryk. Det kostede knaster, men heldigvis er det ikke længere sådan i dag. Selv om forbrugerne i dag stadig ser tv og læser aviser, så er vores adfærd i højere grad digital. Næsten alle danskere er på nettet flere gange om dagen, og mange af vores vågne timer bliver brugt på Facebook, YouTube, Google osv.

Netop derfor skal du også være digital med de digitale. Og det er kun en fordel for dig, for markedsføring på nettet kan både være effektivt og billigt. Du kan stadig godt markedsføre din virksomhed gennem de mere traditionelle medier, men ulemperne er, at det er dyrt, og at det er svært at spore, om indsatsen har haft nogen effekt.

Online markedsføring er dog ikke nogen dans på roser, og nogle gange kan det virke, som om du bare træder vande uden at komme nogen steder hen. En svær men givende online marketingdisciplin er SEO – også kendt som søgeoptimering.

Bliv synlig over for søgemaskiner og mennesker

SEO handler i bund og grund om, at du forsøger at optimere din hjemmeside ud fra faktorer, som søgemaskinerne kigger på, når de skal vurdere, hvor relevant en hjemmeside er i forhold til det, som brugerne søger.

SEO dækker over 4 konkrete discipliner: Søgeordsanalyse, teknisk optimering, content optimering og linkbuilding. Tilsammen har de 4 discipliner en stærk synergi, som vil give dig stærke resultater på søgemaskinernes resultatsider. Læs mere om disse 4 discipliner neden for og bliv klogere på, hvad det fulde SEO-arbejde indebærer.

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalysen er det strategiske forarbejde, som er nødvendigt for, at du kan målrette din SEO-indsats. Her finder du de søgeord, som din målgruppe bruger for at finde dit produkt eller ydelse. Du må aldrig springe analysen over, for gør du det, vil du bruge tid, energi og penge på en SEO-indsats, der er spredt for alle vinde.

Teknisk SEO

Når du laver SEO, skal du også kigge på dit sites kodning for at se, om du kan gøre noget for at optimere den. Disse optimeringer er usynlige men påvirker ikke desto mindre din rangering lige så meget som de andre faktorer.

Content optimering

Dårligt indhold duer ikke, når du arbejder med SEO. Det gælder både dårligt skrevne tekster samt billeder i lav kvalitet. Her skal du tage dine kritiske briller på og gennemgå alt dit indhold for at se, om der er noget, der kan gøres bedre. Google går op i at vise det bedste content til sine brugere, og derfor er godt content en vigtig faktor.

Linkbuilding

Indsamlingen af stærke links der peger mod dit site, er et essentielt arbejdsområde, som ikke kan udelades. Et link fungerer lidt på samme måde som en anbefaling. Jo flere links du har, desto flere anbefalinger har du.

Orker du ikke selv arbejdet, kan du overlade arbejdet til en professionel

SEO er ikke en nem opgave, og der kan gå lang tid, før du ser resultaterne af dit hårde arbejde. Vil du hellere fokusere fuldt ud på at drive din forretning, kan du overveje at outsource dit SEO-arbejde til et professionelt webbureau. På den måde kommer du til at lave det, som du er bedst til, samtidig med at bureauet gør din virksomhed synlig på nettet.

Står du i den situation, at du faktisk gerne vil udlicitere dit markedsføringsarbejde til en ekstern leverandør, kan du overveje at kigge nærmere på Morning Train. Bureauet specialiserer sig inden for webudvikling og online markedsføring og har mange stærke cases i bagagen. Læs mere om webbureauet her.

Skriv et svar