Sådan skaber Rune succes på Facebook

Jeg vil gerne byde velkommen til Rune Svenninggaard i et interview om Facebook marketing, han er beviset på, at man ikke behøver være ekspert for at skabe en succesfuld forretning igennem Facebook.

Jeg har et stykke tid fulgt Runes aktiviteter med youshoe.dk, og har set hvordan han driver virksomhedens Facebook side som markedtingskanal. Det er der helt sikker mange andre der også gør, men det unikke ved Rune er, at han har skabt en succesfuld forretning udelukkende igennem Facebook. I interviewet her, vil jeg forsøge at lokke detaljer og hemmeligheder omkring strategierne ud af ham.

Rune, kan du ikke starte med at fortælle lidt om dig selv?

RuneMit navn er Rune Svenninggaard, jeg er 26 år og er uddannet Premierløjtnant i Hæren. Arbejder til dagligt som leder ved Ingeniørtropperne i Skive. Mit grundlag for at starte Youshoe & Fashion, stammer helt fra min tid i Bilka som ung, hvor jeg umiddelbart erkendte mine evner indenfor salg og kundeservice.

Jeg har en ungdomsuddannelse på HHX og herigennem lært det grundlæggende omkring markedsføring og det at promovere en virksomhed effektivt.

I det private kan jeg fortælle, at jeg har 2 børn. Magnus på 1 år og Cecilia på 8 år. Herudover har jeg en dejlig kæreste Jannie. Vi har hus og er bosat lige uden for Skive.

Hvad er dine erfaringer fra tidligere med social marketing?

Min erfaring omkring Social marketing stammer primært fra læsning og et studie af konkurrenters fan-sider på Facebook, Google+ profiler, Twitter profiler og lignende. Herudover har jeg med stor interesse og nysgerrighed lært en hel del af Marthin Thorborg, som via hans video indlæg og blog indlæg, kvit og frit har delt hans viden ud til iværksættere. Jeg har også sat mig for, at jeg ved lejlighed skal have læst Martins E-Pusher i fuld version og ikke nøjes med en ellers ganske udmærket light version. Vi benytter i virksomheden både Facebook, Twitter, Google. Facebook har vi haft størst succes med da det som det er i dag, stadigvæk langt den største platform når vi snakker sociale medier.

Mange har svært ved at få en god forretning ud af Facebook, kan du ikke prøve at sætte ord hvad det er du gør som virker?

Som med alt andet markedsføring handler det om, at skabe værdi for ens målgruppe. Har man en meget snæver målgruppe er man altså nødt til at poste indlæg som målgruppen interessere sig for, så nytter det ikke noget at poste indlæg der ikke rammer deres interesser og det de trykkede ”syntes godt om” til at starte med. Det er der 2 grunde til:

  1. De ”unliker” din side med irrelevante posts.
  2. De interagerer ikke med irrelevante posts.

Det er meget meget vigtigt at du som virksomhedsejer tilsikre, at du har et passende flow af nyheds posts på din side, gerne et interval der passer til dit segment, herudover er du samtidig nødt til at skele til Facebook’s anbefalinger om, at man gerne skal poste 1-2 indlæg dagligt, det har nemlig den effekt at du når ud til flere mennesker. Man kan udtrykke det lidt ligesom et bål, det brænder mere og mere i takt med at du kommer brændbart materiale på, kommer du for meget på i en fart dør bålet. Derfor skal min anbefaling være, ikke for meget men helt sikkert heller ikke for lidt.

Bruger du promovering af indlæg for at nå et større publikum, eller er dine aktiviteter med brugerne nok alene?

Ja jeg benytter promovering af indlæg for at nå et større publikum, jeg benytter det specifikt til at booste kendskabet til virksomheden. Man kan sagtens få et stort publikum og en masse fans uden, det tager dog bare længere tid. Med promovering kan man ydermere målrette indlægget hen imod nogle segmenter du ikke nødvendigvis har i forvejen. Har du en masse fans i aldersgruppen 18-25 kan du rette opslaget imod alle i alderen 25-35 og dermed øge salget i denne aldersgruppe. Her er det så ekstra vigtigt, at det opslag så også passer til denne gruppe af mennesker. Når du vælger at promovere et indlæg skal du samtidig være bevidst om, at reklamer læses anderledes end ikke reklamer og dine fans ofte ikke kommentere nær så meget på disse som på indlæg der når ud til folk organisk.

Bruger du betalte reklamer på Facebook som trafikkilde til webshoppen, og hvis du gør er det så dem der er kernen bag din succes med Facebook?

Min succes med kunder fra Facebook kan ikke retningsbestemmes mod noget helt konkret. Vi har haft en strategi der gik ud på at sælge i en Facebook gruppe til at starte med, herved opbyggede vi et godt forhold til en masse af vores faste kunder. Knap 9 måneder efter oprettede vi vores fan side, hvor alle vores medlemmer fra gruppen kom med over. I forbindelse med fan siden har vi lagt meget energi i, at svare næsten alle døgnets timer, gerne inden for få minutter, herudover kender vi vores gode kunder og de får naturligvis ekstra meget opmærksomhed.

Vi benytter betalte reklamer og de giver naturligvis en meromsætning, men det samme gør promoveringen af vores opslag. Det handler om indhold og interaktion. En betalt reklamere med et produkt du har svært ved at sælge kommer ikke til at sælge meget bedre af at du betaler for at det bliver smidt ud til en masse mennesker, de vil blot ”unlike” dig i stedet. Gør dig derfor meget hurtigt klart hvilken type opslag der har effekt og betal ikke for reklamer med indhold eller genstande du ved ikke sælger alligevel.

Nedenfor er et udsnit fra en deling af en varer fra vores webshop på vores fan side. Man kan læse en masse af denne deling, men mest relevant er i dette tilfælde det antal klik det generere, hvilket i dette tilfælde har kostet ca. 200,- for 207 klik.  Så står man med Google Ads på den ene side og promovering på Facebook, ja så vinder Facebook langt hen af vejen.

ads

Hvis du skal give 3 gode råd til hvordan man kommer i gang med, at skabe succesfuld marketing på Facebook, hvad skulle det så være?

Mit første råd skal bestemt være, relevant indhold og begræns ”reklamer”. Mit andet råd skal være interager med dine kunder, svar på deres henvendelser og ”syntes godt om” deres kommentarer hvis du rent faktisk syntes der er kvalitet i dem. Det sidste råd jeg vil give er, lav en klar strategi for, hvad du vil med siden, skal det være et sted man kommer for tilbud, konkurrencer, kvalitetsindhold eller blot et langt reklamehelvede, gør du det halvt får du aldrig succes.

 

Her på falde rebet, hvis der er noget du brænder for at fortælle om, så er ordet frit.

Som afslutning kan jeg blot sige at konkurrencen er stor, rigtig mange private sælgere køber samme varer hjem som internetbutikkerne, de sælger dem billigere da de ofte ikke betaler moms. Du kan ikke overgå dem på pris, men du kan overgå dem på service, service er ikke nødvendigvis at forære ting gratis væk, men at møde folk der hvor de er. Facebook fan sider, Twitter profiler, hvor du kommunikere med kunden er rigtig godt, alternativt start en butik da det giver troværdighed og et sted de kan møde dig. Markedsføring er ikke svært, men disciplinen klare ikke sig selv. Vil samtidig gerne have lov til at knytte en kommentar til konkurrencer, konkurrencer skaber rigtig meget interaktion, men er det den slags fans du i virkeligheden vil have? For de fans der deltager i disse er 99% af gangene ikke en der handler hos dig, det er en person der er meget tilbøjelig til at handle ved konkurrenten, ja og deres kommentarer skaber ikke værdi på din side, det gør opslaget heller ikke. Den fælde falder alle nye fan sider i J God social marketings lyst og tak fordi du ville læse med.

 

Du kan læse mere om mig og Youshoe på nedenstående sociale profiler:

https://plus.google.com/u/0/111649126880877874621/about/p/pub

https://www.facebook.com/Youshoe.dk

https://twitter.com/YoushoeDk

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet, så står du forrest i køen når jeg finder de lækre tips og tricks eller gode tilbud frem.

1 kommentar

  1. 5. februar 2014 at 19:52

    Hej Rune.

    Vi minder en del om hinanden da jeg selv er soldat ved Forsvarets Sanitetsenhed som behandler (Combat Medic) Jeg er OKS-1 på en K60 og kan lide mit job, derudover ejer og driver jeg min netshop http://www.northregion.dk hvor jeg primært sælger LED lommelygter og tilbehør dertil, noget som jeg også bruger i mit arbejde i Hæren.

    Jeg har bl.a solgt lygter til Frømandskorpset, Combat Support Wing i Karup, FBE og mange andre enheder og det er rigtig sjovt.

    Det er først nu at jeg er ved at sætte mig ind i Facebook Ads, jeg har tidligere prøvet det uden succes og nu prøver jeg igen, da jeg er overbevist om at det er muligt at skabe trafik og flere konverteringer, har også prøvet AdWords også uden susces, jeg brugt en masse penge på annoncer uden konverteringer 🙁

    Ellers ønsker jeg dig held og lykke med din forretning 🙂

    Mvh
    Frank Rasmussen

Skriv en kommentar