Mads Andreas Olesen – fra exit af app-baseret energiselskab til ecommerce investeringer

CEO og Founder af MXNEY.io, Mads Andreas Olesen, har altid haft både en praktisk og analytisk tankegang. Da han var barn, da han var med til diverse bryllupper, spærrede han indgangene til toiletterne og krævede entré. For at håndtere farmors cigaretrøg i køkkenet, byggede han en vindmølle af Lego – det var trods alt Danmark – og drev den med et elektrisk batteri for at blæse røgen væk. Senere droppede han ud af skolen for at lancere en række startups, inden han ramte “det rigtige” – nemlig et klimavenligt energiselskab – som han solgte sammen med sine tidligere partnere i 2017 for over 100 millioner kroner.

 

Forbes 30 Under 30 bragte Mads på nye tanker

Det var i 2019, at der skete en ting, der ændrede alt for ham; Mads blev listet på den prestigefyldte Forbes 30 Under 30, som dækker over det mest visionære og succesfulde unge iværksættere i verden, og på grund af dette blev Mads inviteret til Tel Aviv i Israel med sine europæiske ligemænd fra listen. Mads indså, at en stor verden uden for Danmark ventede og var fuld af muligheder.

 

Senere samme år mødtes Mads med den daværende direktør for Joe & the Juice, Morten Askekilde, for at drøfte deres fælles tanker om at bygge den “næste store ting”.

 

Men hvad skulle det handle om?

 

MXNEY.io hjælper iværksættere med risikovillig kapital

Ikke længe efter at Mads og Morten mødtes, besluttede de sig for at bygge en forretning sammen med det formål at hjælpe andre iværksættere med at få adgang til kapital og viden. Disse to grundsten er ikke tilfældige valg. Når Mads ser tilbage, mener han nemlig at have indset, at adgang til de rigtige mentorer og kapital var et afgørende fundament for hans egen iværksætter succes.

 

Derfor valgte Mads at stifte MXNEY.io

 

»Ecommerce funding er allerede godt i gang i udlandet, og det ser ud til, at behovet er enormt, og derfor er mulighederne ubegrænsede«, siger Mads Andreas Olesen og tilføjer: »Ecommerce funding vil være den næste store ting i FinTech, og vi vil være med allerforrest«

 

»En af de største udfordringer for en online-iværksætter, når vedkommende søger kapital, er behandlingstid og god kreditværdighed. Det kan tage op til fire uger, før iværksætteren modtager kapital, hvis vedkommende overhovedet bliver godkendt. Men vi yder ecommerce funding inden for få timer, hvilket gør en kæmpe forskel og sikrer, at webshoppen forbliver fokuseret på forretningen fremfor på finansiering. Vi gør vores ved at sikre, at vi behandler ansøgere så hurtigt som muligt – og vi synes, vi er ret gode til det«, siger Mads Andreas Olesen, der er en af idémændende bag MXNEY.

 

Det er næppe nogen overraskelse at iværksættere har svært ved at tiltrække kapital. Det er næsten en grundpræmis. Særligt hvis du driver en webshop, og ønsker at tiltrække kapital uden forudgående regnskaber, der kan bevise din økonomiske sundhed, kan det blive svært.

 

»Ecommerce handler ikke kun om at sige nej til de fleste og ja til de få. Hvis du vil have global indflydelse, skal du blive bedre til at vurdere risici og dermed blive i stand til ikke kun at acceptere et par indlysende cases, men snarere blive i stand til at tage alle sager med potentiale ind. Finansielle institutioner har haft størstedelen af ​​markedet hidtil, men de ved ikke rigtigt, hvad de gør, når det kommer til online iværksætteri såsom ecommerce SMV’er, hvilket betyder, at de fleste startups ender med afviste ansøgninger på trods af at de har lovende virksomheder«, siger Mads Andreas Olesen.

Skriv et svar