Sådan får du flere besøgende på din hjemmeside

Éns for næsten alle typer af hjemmesider, er at de har brug for besøgende for at være en succes. Det gælder, hvad enten der er tale om en hjemmeside, der fungerer som en blog og handler om et givet emne, en hjemmeside for en sportsklub, eller det kan være du har en lille sidegesjæft, som du tjener lidt ekstra penge på ved fx at sælge hjemmelavede striktrøjer, eller det kan være det drejer sig om en decideret etableret virksomhed med flere år på bagen. Uanset hvad det drejer sig om, skal de alle have noget trafik, ellers giver det ikke megen mening at have en hjemmeside.

Og hvordan får man så trafik og besøgende? Det kan man få på flere forskellige måder – her er 5 måder:

  1. Betalt annoncering på Facebook, Instagram, Google etc.
  2. Organisk trafik
  3. Udsend en pressemeddelelse
  4. Udgiv et nyhedsbrev
  5. Udgiv relevante videoer på en Youtube-kanal

Nedenfor vil vi uddybe dét, der kaldes ”organisk trafik”.

 

Organisk trafik

Al den trafik, der kommer til éns hjemmeside på en naturlig måde, kaldes ”organisk trafik”. Det er fx når en person søger på noget bestemt i Google, klikker på ét af søgeresultaterne og så ender på éns hjemmeside, eller hvis personen indtaster URL’en til éns hjemmeside direkte i browseren og kommer ind på éns side på dén måde.

I modsætning til organisk trafik er betalt trafik, som er trafik til éns site, der kommer efter at en person har klikket på en annonce i fx Google eller på Facebook. Det er meget effektivt, da man kan være synlig overfor sin målgruppe, når man ønsker det – ulempen er at man skal betale så længe, man vil være synlig.

Organisk trafik har en fordel fremfor betalt trafik ved at være gratis – der skal dog som regel noget arbejde til for at blive synlig i Google og især hvis man vil være synlig på de gode placeringer i top-5 på side 1, på en given relevant søgning.

Det arbejde, man kan gøre i denne forbindelse kaldes ”søgemaskineoptimering”, og resultatet af dette, er at man vil dukke op i Googles søgeresultater på alle de søgetermer, der er relevante for ens hjemmeside, og hvis man gør et fornuftigt stykke arbejde, vil man også kunne opnå de gode topplaceringer, som er afgørende for at få rigtig meget trafik ind på sin side.

Der er utrolig mange ting, man kan tage fat på og arbejde med i sin søgemaskineoptimering, her er 5 ting, man umiddelbart selv kan kaste sig ud i uden at have den store erfaring med søgemaskineoptimering:

  1. Title & metabeskrivelser – lav gode, relevante og omfattende beskrivelser
  2. Indhold – lave noget godt kvalitets indhold, der er værdifuldt for den besøgende
  3. Søgeordsdensitet – sørg for at dit primære søgeord optræder et passende antal gange
  4. Multimedia – inkludér billeder, video m.m.
  5. Intern linkbuilding

Disse 5 ting, er hvad man kunne kalde ”lavthængende frugter”, da de er ret simple og ukomplicerede at arbejde med, men samtidig vigtige og noget, der SKAL være styr på, hvis man vil have sin side til at rangere godt i Google.

Ulemper

Der er som nævnt mange fordele ved søgemaskineoptimering, men der er imidlertid også nogle ulemper, hvor den største må siges at være tidsperspektivet. Det kan nemlig tage ret lang tid at opnå gode placeringer i Google – især hvis de søgetermer, man gerne vil være synlig på, er meget populære og konkurrenceprægede, da éns konkurrenter sandsynligvis også arbejder med SEO for deres hjemmesider. Derudover så tager det tid for Google at registrere de tiltag, man gør og søgemaskineoptimering bliver dermed en løbende og langsommelig proces, som man i princippet aldrig bliver helt færdig med, da der altid vil være noget, man kan optimere, og da man som regel også løbende tilføjer mere og mere indhold på sin side.

Tiden og arbejdet med søgemaskineoptimering er dog godt givet ud, da det på den lange bane, vil sørge for at skabe værdi i form af løbende stabil trafik til sin hjemmeside, som ikke forsvinder fra den ene dag til den anden, hvilket er tilfældet med annoncering, hvis man ikke længere betaler for det.

Hos Nordlys Marketing har vi stor erfaring med søgemaskineoptimering og sørger for at der er styr på både din on-page og off-page SEO, så du kan få mere trafik og flere besøgende på din hjemmeside.

Skriv et svar