Sådan laver jeg SEO på vores prestashop

Jeg er langt fra expert, og heldigvis for det – så nørdet vil jeg helst ikke være 😉 Men jeg bruger nu alligevel en del tid på SEO på vores prestashop. Jeg mener nemlig at det er en “gratis” indtægtskilde. Gratis er den jo ikke helt, for der skal ligges en del timer i det, men det koster ikke noget fra pengekassen.

Selvom jeg ikke er expert så har det alligevel lykkes mig at rykke vores placeringer i søgemaskinerne op i top 5 på langt de fleste søgeord, faktisk også en del 1. pladser, og så må jeg jo have gjort noget rigtigt 😉

 

Hvor er jeg startet?

Jeg er selvfølgelig startet med at finde de søgeord som jeg skal bruge til at lokke kunder ind på shoppen. Og det er sikkert hørt mange gange før at google keywordtool kan levere en hel masse oplysninger om hvor meget der bliver søgt på de forskellige søgeord, men det må jo så være fordi der er noget om det, det er ihvertfald der jeg har fundet vores søgeord.

I starten var jeg ret overbevist om at jeg sagtens kunne overskue bare at bruge de søgeord jeg synes så gode ud i keywordtool’et og så ellers bare gå direkte igang med lave titler og meta descriptions til shoppen, og det er egentlig også gået meget godt, bortset fra at jeg ret hurtigt tabte overblikket. Så jeg måtte ret hurtigt indse at jeg var nødtil at holde styr på det på en eller anden måde, derfor har jeg taget alle søgeordene fra keyword tool over i mit excel ark, som du kan hente her. Arket kræver lige lidt et øjeblik at sætte sig ind i, men skulle gerne være selv forklarende.

“Tip: brug de søgeord med lav søgevolume i starten, de er lettere at få i top 5”

 

Aktivering af Friendly URL’s – hvor og hvordan gør man det?

Først skal man lave en tom .htaccess fil, og så lægge den op i sin root folder via FTP, root folderen er den mappe, hvori din shop ligger. Når man har uploadet den, skal den have fil rettighedderne 666, i filezilla som jeg bruger højre klikker man på filen og vælger “filtilladelser” her skriver man så i det nummeriskefelt 666, der står typisk 644 fra starten af.

Hvilke sider har jeg brugt som landingpages?

Jeg har brugt vores kategorier som landingpages, og det er altså her jeg ligger vores primære fokus på optimering af title tag, meta description og kategoribeskrivelsen. Jeg har også brugt vores forside som landingpage til de mere overordnet søgeord inden for vores felt. Jeg har brugt kategorierne fordi jeg gerne vil præcentere de besøgende for produkter der matcher deres søgning med det samme.

“Landingpages er de sider man gerne vil have kunder lander på som det første de ser.”

 

Forfatning af title, meta description og tekster til landingpages

Det handler lidt om proppe så mange af ens keywords i titlen, meta beskrivelse og kategoriteksten som muligt, dog med øje for at det er mennesker der lokkes til at at trykke på søge resultatet, det hjælper jo ikke noget at ligger nummer 1, hvis der ikke er nogen der trykker på ens søgeresultat. Som et eksempel har jeg seneste lavet følgende titel på et af vores kategorier

“Bluser – Shop fede bluser til kvinder her. Find billige bluser nu!”

Om det lige præcis sælger varen til skal jeg ikke kunne sige, ihvertfald så har jeg pakket så mange søgeord i som muligt, og samtidigt forsøgt at gøre den naturlig.

Man indsætter sine titel under “catalog -> “rediger aktuel kategori” ->meta titel” lige under upload at kategori billede, og meta beskriven lige under titlen.

Det er også her man kan indtaste meta keywords, det siges at søgemaskinerne idag er ligeglade med dem, men man kan ligeså lige bruge et øjeblik på at smide dem endnu når man nu alligevel er igang, man ved aldrig hvad fremtiden byder på.

Så er det blevet tid til at lave en venlig URL, den skal helst indholde de søgeord man gerne vil bruge, men samtidigt skal man også have øje for at hvis man senere ændre den så risikere man at ødelægge den værdi URL’en har bygget op i søgemaskinerne, det kan dog redes med 301 redirects, men overvej alligevel nøje hvad din URL skal hedde.

Jeg er ikke specielt gode til at lave kategori beskrivelser, ihvertfald ikke til vores webshop som sælger modetøj til damer. Jeg har overvejet om jeg ikke skal finde en tekstforfatter til en rimelig pris der kan forfatte nogen gode beskrivelser til os.

“I google vises kun 67 tegn af titlen og 160 tegn af meta beskrivelsen, men de kan være meget længere, jeg bruger en tegn tæller når jeg forfatter”

 

Linkbuilding delen

Når du har været alt det herigennem og brugt en del timer på det så er du godt igang, så skal du bare igang med at linkbuilde, hvilket vil sige at du skal skaffe links til dit site. Man siger at 1 link tæller som en stemme, jeg har haft succes med at oprette gratis blogs og så skrive artikler fra dem, og i de artikler så lægge links til vores shop. Her er en god linkbulding guide, som er nem og overskuelig, også for begyndere.

 Husk også at intern linkbuilding er vigtigt, det kan med fordel gøres fra kategori beskrivelserne, som standard kan man ikke tilføje html til kategoribeskrivelserne, men med denne lille ændre kan man tilføje html i kategoribeskrivelserne.

Så er der vidst kun tilbage at sige god arbejdslyst. 🙂

Forståelse for linkbuilding og dens udvikling

Hvis du virkeligt gerne vil forstå, hvad der sker når du forsøger dig med forskellige ting i din hverdag, så er der vist slet ingen tvivl om, at når alt kommer til alt, at det så virkeligt også nok skal ende med at blive en succes. Der er altså virkeligt ikke noget at være i tvivl om, og jeg håber altså virkeligt også, at når det først er gået op for dig, hvad der rent faktisk skal til, så er der altså slet ingen tvivl om, at jeg virkeligt nok ved hvad der skal ende med at ske. Der er altså virkeligt slet ikke noget at være i tvivl om, og jeg håber da virkeligt også, at når det først er gået op for dig, hvad du kan opnå med linkbuilding, at du vil også vil være tilfredsstillet. Det er dog endnu for tidligt at sige, om man rent faktisk er garanteret succes med linkbuilding, men jeg vil dog sige, at det er meget tæt på.

Garanteret succes med linkbuilding

Så hvis du virkeligt gerne vil investere i noget, som du stort set kan være sikker på, kommer til at betale dig langt mere end dine penge tilbage, ja så vil jeg altså anbefale at bruge linkbuilding. Der er jo virkeligt ingen tvivl om, at når dette først er gået op for dig, så er der virkeligt ingen grænser for, hvad der rent faktisk lige kan ende med at ske. Det er altså ret sjovt at tænke på, og jeg er virkeligt ikke i tvivl om, hvad der skal ende med at ske. Det er altså ret sjovt at tænke på, at linkbuilding i dag har så stor opbakning. Det er dog endnu for tidligt at sige, hvad der kommer til at ske med linkbuilding i fremtiden. Det bliver dog ikke desto mindre helt klart værd at lære mere om.

 

Skriv et svar