Hvilke typer virksomheder kan få succes med markedsføring på sociale medier?

Vil du gerne etablere en velfungerende virksomhed med langsigtet vækstpotentiale? Så skal du kraftigt overveje at træde ind i den sociale annonceringsverden. Dine kunder og konkurrenter rykker online, så selvfølgelig skal du også det.

 

Flere er dog usikre i forbindelse med at optræde på sociale kanaler, og hvad det egentligt kan bringe – måske er det uklart om det overhovedet kan skabe tilstrækkelige resultater. Måske mener I at den mere useriøse sociale arena, man f.eks. kan finde på TikTok, ikke skal sættes i relation til jeres seriøse virksomhed.

 

Det skal dog gøres krystalklart: om du er en nystartet e-commerce, eller en veletableret B2B virksomhed, så er det en god ide at investere i sociale medier.

 

Modsat klassisk markedsføring, så kan de fleste resultater i digital markedsføring afrapporteres direkte til ens kampagner, hvilket gør det til et super spændende salgsværktøj.

 

Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat, Pinterest – det er jo mange kanaler, og kan måske virke uoverskueligt. Der er dog en grund til at et milliardbeløb hvert år bliver investeret i performance marketing. Det giver konkrete resultater for pengene. Ved hjælp af en datadrevet tilgang til markedsføring, kan man ramme præcist og dermed effektivt.

 

Det handler blot om at vælge rigtigt. På de forskellige sociale medier er der meget forskellige omstændigheder, forventninger og tankegange. Lige fra et underholdningsbaseret medie som TikTok, til et meget erhvervsorienteret LinkedIn, til en mellem-ting i form af Facebook, hvor både underholdning og mere seriøse emner som liv, job og nyheder kan findes.

 

Er du en B2B SaaS virksomhed, der lever af at skabe leads af høj kvalitet? Så nej, så er TikTok og Pinterest måske ikke kanalerne for dig – hvis du vil have konkrete resultater i form af leads, fra din annoncering.

 

Der er dog andre muligheder! En kombination af LinkedIn og Facebook vil f.eks. være en stærk tilgang til at opstarte SoMe markedsføring for en B2B-virksomhed. Begge kanaler har stærke leadgenereringsværktøj, især LinkedIn.

 

Nøglen er nemlig at man på LinkedIn helt konkret kan målrette virksomheder, virksomhedsstørrelser, industrier, jobtitler, jobfunktioner og meget mere. Annoncerne kan målrettes på en lang række forskellige parametre, der sikrer at de kun bliver vist for de mest relevante medlemmer af LinkedIn.

 

En tommelfingerregel er at LinkedIn er omkring 10 gange så dyrt som Facebook. Outputtet, i form af kvaliteten af leads og trafik, er dog markant højere end på andre platforme. Det er igen grundet mulighederne for meget decideret målretning der gør kvaliteten så god, men samtidig fordi personer på LinkedIn er i et professionelt space, hvor de er mere tilbøjelige til at træffe beslutninger, der har med deres arbejde at gøre. Du kan læse mere om LinkedIn-annoncering her.

 

Andre kanaler såsom Snapchat, Pinterest og TikTok passer til B2C-segmentet, hvor du kan opbygge brand awareness, eller drive konverteringer i din målgruppe. TikTok er et stærkt eksempel på hvordan du kan opbygge relation til din målgruppe, da der er et højt engagement i kreatører og virksomhedsprofiler, når de aktivt producerer content, som passer til enten platformens trends eller den målgruppe, man annoncerer mod.

 

Kort sagt: alle virksomheder kan få succes med markedsføring på sociale medier. Det handler bare om at vælge den rigtige strategi og kanal.

Skriv et svar