Black Week

Black Friday har i mange år pirret nysgerrigheden hos mange mennesker over hele verden. Denne shoppingferie tiltrækker store skarer af shoppere, der drager fordel af de tilgængelige tilbud. Som et resultat af den øgede kundeinteresse valgte detailhandlere at udvide deres salg over hele ugen, ikke kun Black Friday. Som et resultat kan tilbudsjægere nyde rabatter fra mandagen før Black Friday til Cyber Monday.

Global analytics valgte at undersøge folks holdninger til Black Friday, og hvad de sandsynligvis vil købe på verdensplan.

Black Friday: Hvad er det?

Dagen efter Thanksgiving er kendt som Black Friday. Det er dagen efter fest og festligheder, svarende til Boxing Day i Storbritannien, hvor mange amerikanere tager fri og handler. Det optrådte oprindeligt på tryk i en avisannonce i 1966 og blev en stadig mere fremtrædende dag i detailkalenderen i løbet af 1970’erne.

På denne dag er amerikanerne kommet til at forvente de fineste tilbud. High street købmænd begyndte at åbne tidligere og tidligere, og tilbud shoppere udviklede vane med at vente – eller nogle gange camping – uden for butikkerne, før de åbnede for at sikre, at de fik de største priser.

For nylig har Black Friday-fænomenet krydset Atlanterhavet og er blevet et kendt navn i hele Europa og resten af verden. Denne globalisering af Black Friday blev skubbet af enorme internetforhandlere, og det er stadig næsten udelukkende en online salgsdag uden for Amerika.

Den bedste timing

I virkeligheden deltager ikke alle kunder i Black Friday- eller Black Week. Sidste år valgte 59 procent af de adspurgte kunder at købe fredag, mens 34 procent gennemførte deres indkøb fra mandag til torsdag, og 27 procent benyttede sig af ekstraordinære tilbud i weekenden efter Black Friday (lørdag og søndag).

Størstedelen af kunderne (84 procent) var tilfredse eller tilfredse med deres Black Friday-køb. 14 procent af de adspurgte var utilfredse, og de resterende 2 procent var utilfredse med deres Black Friday-shopping.

Den mest udbredte forklaring fra dem, der ikke deltog i sidste års Black Friday (38 procent af svarene), var, at kunderne ikke var klar over Black Friday.

34 procent af dem, der ikke deltog i Black Friday-shopping, hævdede, at de bare savnede det. Resten anså rabatter for utiltalende eller oplyste, at de ikke var interesserede i diskonterede ting (henholdsvis 15 og 13 procent).

Stigende i popularitet

Tøj er altid en af de mest populære varer under Black Friday tilbuddene, som du kan finde hos Black-Friday-Oversigt.dk. Det er den mest populære produktkategori, hvor 38% af kunderne planlægger at købe nyt tøj. Den anden og tredje mest populære kategori var elektronik (36%) og sko (25%).

Husholdningsapparater kom ind på fjerdepladsen (20%), efterfulgt af kosmetik (13 procent). Børns varer var mindre populære (12%) under Black Week, ligesom sportsartikler og bøger (henholdsvis 12 og 11%). Med henholdsvis 11 og 9 procent afrundede gaver og ferie de 10 bedste kategorier.

Skriv et svar